Det behövs förändring i attityderna kring Fibromyalgi

Mellan 250 000 och 300 000 personer i Sverige, framför allt kvinnor, är drabbade av den dolda folksjukdomen Fibromyalgi.

Fibromyalgi är en sjukdom som ger olika symtom för olika personer. Det handlar om att ständigt ha värk, att aldrig få någon djupsömn, förlamande trötthet som inte går att vila bort, och svårigheter att komma igång på morgonen. Det kan vara svårt att klara av stress, man kan ha behov av att skriva upp saker och ting för att inte glömma, svårigheter att göra monotona rörelser, och ett stort behov av vila och återhämtning.
Det går inte att leva riktigt på det sätt som man gjorde förr, innan sjukdomen kom in i bilden. Ibland säger kroppen och hjärnan olika saker. Det påverkar hela kroppen, koncentrationsförmågan och minnet.
Men allt är inte hopplöst. Många vittnar om att det med rätt behandling och kunskap om sin sjukdom går att må bättre.

Uppskattningsvis är runt 250 000–300 000 personer i Sverige drabbade av fibromyalgi, men endast tio procent av dessa har fått diagnosen. Trots att fibromyalgi är en av landets stora folksjukdomar så tycks det finnas ett ointresse från media och viss okunskap om själva sjukdomen hos Försäkringskassan och läkare.

Diagnosen är erkänd idag, om än omtvistad. Det går att konstatera att sjukdomar som främst drabbar kvinnor sällan är högt prioriterade inom forskningen, men nu börjar fler män få diagnosen och då kanske det kommer bli mer intressant att forska om diagnosen. Även om fler män får diagnos så finns det ett problem i att läkare inte upptäcker drabbade män, utan ger dem andra diagnoser istället.

Vi finns här för dig
  • Som patient med Fibromyalgi kan man ha hjälp av att träffa andra i samma situation, och få känslomässigt stöd och uppmuntran.
  • Gemenskap i exempelvis en förening kan betyda mycket för att kunna orka med vardagen, med allt vad det innebär.
  • Reumatikerförbundet har många föreningar runtom i landet, och det finns säkert någon på den plats där du bor. De finns till för att kunna ge dig den gemenskapen.
  • Träffa medlemmar som har hittat sina sätt att klara av att leva med sin sjukdom. Tillsammans hjälper vi varandra framåt.
  • Känn dig varmt välkommen att bli medlem du också.

Läs mer om fibromyalgi på Reumatikerförbundets webbplats här.