Reumatikerförbundets nya broschyr för dig med handartros.

Aktiv med handartros

Reumatikerförbundet har tagit fram en ny informationsbroschyr om handartros.

Handartros medför ofta belastningssmärta och praktiska svårigheter i vardagen. Kunskap om sjukdomen gör dig bättre rustad att leva med den. Den här broschyren berättar om vad handartros är, hur diagnos ställs, vilka behandlingsalternativ som finns och vad du själv kan göra för att få en så god livskvalitet som möjligt. Syftet med behandlingsmetoderna är att minska smärta, förbättra handfunktionen och därmed ge möjlighet till aktiv vardag. För många ger detta tillräcklig lindring så att kirurgi kan skjutas upp eller helt undvikas.

Se vad broschyren Innehåller

Artros Vad är artros? Handartros Symptom Vanliga problem Smärta

Behandling Handträning Ortoser Värme och kyla Läkemedelsbehandling Kirurgi Ergonomi Vardagsbalans

Arbetsteknik och hjälpmedel Personlig hygien påklädning Håll värmen Lyfta och bära Förpackningar och nycklar Matlagning och hushåll Städning Skriva, läsa och datorarbete Hobby och handarbete Trädgårdsarbete

Komma vidare Veta mer Tips på länkar

Träningsprogram Rörelseövningar Styrkeövniningar

Broschyren har 27 sidor och är tryckt 2014.

Du kan beställa den i webbshopen här