Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige och drabbar var fjärde svensk över 45 år. Unga kan också drabbas. Det bästa sättet att skydda sig från artros är skaffa sig kunskap om sjukdomen.

Artros den stora folksjukdomen

Vi vet idag att artros är en av våra stora folksjukdomar. Det är inte som man i många år har trott, en naturlig förslitning som kommer med åren, även unga människor kan få artros.

Artros är en sjukdom i ledbrosket som man kan få i vilken led som helst, vanligast är fingrar, knän och höfter, men även nacke och rygg förekommer. Idag har uppskattningsvis 30 procent av den vuxna befolkningen artros. För den som är över 70 år är risken att få artros 50 procent. Medelåldern för att få en diagnos är 56 år. Uppskattningsvis har var fjärde person över 45 år artros.

Risken att utveckla artros av inaktivitet är troligtvis större än risken att få artros av för mycket träning.

Innan trodde man att det endast var operation som hjälpte, nu vet vi att fysisk aktivitet har en stor roll att fylla. Forskare börjar intressera sig mer och mer för sjukdomen och detta ger ett stort hopp för framtiden, kommer att ge personer med artros effektiva behandlingar och till och med bot.

Redan 2013 inledde Reumatikerförbundet satsning på forskning inom artros. Forskningsprojekten sträcker sig från grundforskning kring biomarkörer och sjukdomsprocessen till befolkningsstudier kring hur artros ska kunna förebyggas. I en ny studie undersöks hur patienter upplever nyttan av artrosskolan.