Fokus på Artros i Expressen

Svullnande och smärtande leder, morgonstelhet och allmän trötthet. Var fjärde vuxen svensk lider av ledsjukdomen artros och antal drabbade väntas öka dramatiskt. Tidningen Expressen skrev den 6/11-2015  om sjukdomen Artros.

Omkring 800 000 svenskar är drabbade av ledsjukdomen artros. Många av dem vet inte om sin sjukdom, vilket gör att de varken får diagnos eller rätt behandling. Artros innebär att brosk i lederna bryts ner snabbare än det byggs upp. Vanligast är besvär i knä, höft, finger, rygg eller stortå. Sjukdomen utvecklas långsamt.

Kunskapen om artros är dålig. Många tycker att lite smärta får man räkna med när man blir gammal. Men så behöver det inte vara.
Träning och motion är bra för att förebygga och behandla artros. Det kan Reumatikerförbundets egen Margreth Halvarsson, som haft Artros i över 30 år, bekräfta. Hon lägger ungefär en halvtimme om dagen på de övningar hon fått av sin fysioterapeut, det berättade hon den 6 november 2015 i tidningen Expressen.

Läs artikeln på webben här.

Källa: Expressen.se

Kort om Artros
  • Artros är en reumatisk ledsjukdom, som beror på att ledbrosk bryts ner fortare än det nybildas. Det beror inte, som man tidigare trott, på förslitning i lederna.
  • Artros brukar kallas för en smygande sjukdom då den tar lång tid på sig innan man blir medveten om att man har den.
  • Artros är en av våra vanligaste förekommande sjukdomar. Drygt 800 000 personer beräknas lida av ledsjukdomen, det motsvarar ungefär var fjärde svensk invånare.
  • Ny forskning har visat på en extra hög förekomst av Artros bland yngre personer som elitidrottat. Det anses bero på att skelettet som inte växt färdigt utsatts för för stora påfrestningar.
  • Motion och anpassad träning har visat sig vara det bästa sättet att förebygga och behandla Artros.
  • Under året 2015 har Reumatikerförbundet fokuserat särskilt på sjukdomen Artros, för att öka medvetenheten om denna så vanliga sjukdom.
Källa: Reumatikerförbundet, Artroskollen.se, Sahlgrenska akademien