Studie om artros i knäna och belastning av knämusklerna

En forskargrupp har studerat om det kan finnas samband mellan hur musklerna i knät används och broskförlust i detsamma, det vill säga knäartros.

Organisationen Idrottsmedicin Syd lyfter fram en studie gjord av en grupp forskare med forskaren Paul Hodges och några andra forskare. Dessa har studerat samband mellan hur musklerna i knät aktiveras och utvecklande av knäartros.

Artikeln som är skriven på medicinskt fackspråk kommer fram till slutsatsen att förstärkt samtidig sammandragning av yttre muskler i knät stödjer ett snabbare sjukdomsförlopp. Ökad varaktig samtidig sammandragning av inre muskler skyddar mot förstörelse av yttre brosk. Motion och vissa åtgärder för att ändra mönstret för hur musklerna aktiveras är av intresse för att bromsa utveckling av knäartros.

Läs artikeln här. (texten från studien är skriven på engelska)