Marie-Louise Olsson, ordförande Fibromyalgiförbundet, och Kristin Blidberg, forskningshandläggare på Reumatikerförbundet, välkomnade åhörarna till föreläsningen om fibromyalgi.

Föreläsning om Fibromyalgi med professor Stefan Bergman

Tema generaliserad smärta på Internationella fibromyalgidagen.

Den 12 maj uppmärksammades den Internationella fibromyalgidagen genom ett samarbete mellan Fibromyalgiförbundet och Reumatikerförbundet. Tillsammans arrangerade vi en föreläsning om fibromyalgi.

Åhörarna som närvarade på föreläsningen lyssnade på när professor Stefan Bergman, FoU Spenshult, pratade fibromyalgi, smärtforskning och artros. Fibromyalgi är en osynlig sjukdom med följden att den är svår att diagnostisera. Det i sin tur beror på att det saknas gräns mellan vad som är friskt och vad som är sjukt, samt att det saknas ett specifikt diagnostiskt test för fibromyalgi.

Typiska symtom för personer med fibromyalgi, vid sida av smärta, är trötthet, morgonstelhet, sömnstörning, avdomningar och ångest.

Stefan Bergman framhöll att viktiga hörnpelare vid behandling av långvarig smärta är fysisk aktivitet/träning, kognitivt inriktad behandling och i sista hand läkemedel.

Efter föreläsningen chattade Stefan Bergman på Fibromyalgiförbundets hemsida. Här ser du kommentarerna han fick och svaren han gav.

Se video