Acceptera smärta

I programmet Kropp och själ i Sveriges Radio P1 sändes den 11 november 2014 ett avsnitt som handlade om att acceptera smärta.
Med en relativt ny psykologisk metod (ACT) kan man lära sig att leva med sin smärta.

Detta program handlade om hur man med hjälp av ACT, Acceptence and commitment theory, kan hantera kronisk smärta. Metoden bygger på att det inte går att bli av med smärtan, men däremot kan man bygga upp nya mål och hitta nya sätt att leva med den. Deltog i programmet gjorde: Rikard Wiksell, psykolog och en av grundarna av sektionen för beteendemedicinsk smärtbehandling vid Karolinska sjukhuset i Solna, Graciela Rovner, fysioterapeut som doktorerat på vilka patienter som kan hjälpas av ACT vid Sahlgrenska akademin i Göteborg, Anna Evertsson från Fibromyalgiförbundet och Jonas Broman, professor i neurobiologi vid Linköpings universitet.

Programmet sändes tisdag 11 november 2014.

Hämta hem programmet som mp3-fil och lyssna här.

Smärta - Instagram