Systemsjukdomsträff - Smärta och trötthet 15 mars

Anteckningar från träffen den 15 mars 2012

Minnesanteckningar från Systemsjukdomsombudsträff den 15 mars 2012 på Skiffervägen 20 i Lund

Som föreläsare för dagens tema ”Smärta och trötthet” hade vi bjudet in Valentina Bala som är sjuksköterska på Reumatologen på Helsingborgs lasarett. Det var nio deltagare inklusive föreläsaren.

Vi började med fika där man kunde lära känna de nyvalda diagnosombuden och utbyta några av våra egna erfarenheter när det gäller smärta och trötthet. Vi tittade på filmen som Reumatikerförbundet har gjort, som har titeln ”Smärta och trötthet”.  Och efter filmen lyssnade vi på Valentina som har egenskaper som gynnar patienten.

Valentina var en mycket duktig och påläst sjuksköterska när det gäller reumatiska sjukdomar och hade förberett en bra föreläsning som var enkel att förstå och som var till hjälp för både nyinsjuknade och de som har haft sjukdomen en längre period. Följande beskrevs:

* Att förstå smärtan och tröttheten som följer med de olika reumatiska diagnoserna.

* De behandlingar man får och vilka tränings- och rehabiliteringssätt som kan vara till nytta och hjälp.

* Hur man kan reducera tröttheten och omhändertaganden vid smärta.

Hela träffen har varit mycket trevlig och givande, trots de få deltagarna men dessa har varit desto mer intresserade och engagerade.

Speranca P. Lapadat

Diagnosombudsansvarig för Systemsjukdomar