Träff om Hemsidan 24 april

Minnesanteckningar

Anteckningar från träff ang. hemsidan den 24 april.

9 st föreningar i Skåne hade hörsammat kallelsen till information om ”nya” hemsidan. Mycket bra uppslutning.

Vi gick igenom en del tips om hur sidan skall användas, som t.ex att tagga sidorna, lägga ut styrelse- och medlemsmöten under händelser så att de blir synliga i Kalendern, göra nya sidor samt att lägga in bilder i Media. Och att allt skall läggas in under Aktuellt.

Men det var ganska jobbigt, för de flesta av föreningarna kunde inte komma in och ändra på sina sidor, trots att de hade behörighet. Då är det inte lätt att sköta och uppdatera hemsidor. De hade ”kugghjulet” men när de gick  in i BeeGood fick de bara upp ”Permission denied”, trots att de ringt och påtalat detta för de ansvariga på Förbundet. Hoppas att det kan åtgärdas snabbt.

Dagen avslutades med en diskussion om Hemsidan. Sammanfattningsvis kan nämnas att

• Den inte är lättare att sköta än den gamla
  • Inte handikappanpassad, går inte att lägga text på bilder för synskadade
  • Ful – plottrig – inte harmonisk
  • Går inte att lägga bilder i texten
  • Hjälptexten kan bli bättre

De negativa åsikterna kan kanske bero på att man har fått för lite information om hur sidan skall skötas. Samt att inte kunna komma in och lägga ut sina aktiviteter.

Nedtecknat av
Bodil Hagström / Webbansvarig Distriktet Skåne