Ordförandemötet 13 maj

Tandvård och underhållning präglade kvällen.

Reumatikerdistriktet bjöd in reumatikerföreningarnas ordförande och vice ordförande eller ersättare för dessa till diskussion och information om verksamhet m.m. och ordföranden, Mona Korths-Nordén, kunde välkomna funktionärer från hela elva (11) reumatikerföreningar i Skåne. Totalt deltog ca 30 personer.

Distriktets lokal blev nog en aning överbelastad på så sätt att syret emellanåt inte räckte till för att sjunga med i Martin Arnoldis röststyrka och "ansträngade" gitarr.

Efter ett i stora stycken bejublat framträdande fick Radio Malmöhus-kända Gun Bergbring träda in i rollen som presentatör av vem åhörarna egentligen lyssnat på. Hon menade att Martin Arnoldi var alldeles för blygsam ty den underhållare alla hade lyssnat till var densamma som tog över Björn Ulvaeus roll som sångare i Hootenanny Singers när gruppen återuppstod 1979!

Efter detta avslöjande och vederbörlig avtackning av underhållare vidtog en information om det nya tandvårdsstödet med tonvikt på ”det tredje steget”. Enhetschefen på Enheten för Tandvård i Region Skåne, Pia Bagewitz lämnade en intressant och viktig information och emellanåt stacks en replik in av den odontologiskt sakkunnige Håkan Hellbjer.
All relevant information finns också att läsa på Region Skånes hemsida under tandvård, men då många av våra medlemmar saknar dator och en del av datorbrukarna ibland kan ”gå vilse” i informationsflödet på nätet var denna muntliga och visuella information oerhört betydelsefull.

Mötet fortsatte med information om distriktets kurser plus att Ann-Marie Tholander berättade om Skånedistriktets i januari nystartade Facebook-sida. Här finns en uppsjö av information och foton, ett "gottebord" för den informationstörstige. Sidan kan sökas via egen Facebook eller genom att klicka in på:

Kvällen avslutades med information om aktiviteter som bjuds för medlemmarna i de olika föreningarna och en fråga som ställdes i anslutning till detta var ifall föreningarna kan ha egna stadgar istället för Reumatikerförbundets. Svaret är nej på den frågan, meddleade distriktsordförande Mona Korths-Nordén.

En annan fråga var den från Hässleholmsföreningen gällande Lättöppnade förpackningar. Vad blev det av detta projekt och varför inte göra en återstart? En viktig fråga för flertalet reumatiker!

Därefter avslutades mötet och distriktsordföranden tackade alla för att de kommit och för god debattlusta och många idéer.

Vid pennan:

Christer Hugoson