17th EULAR ANNUAL EUROPEAN CONFERENCE OF PARE 2014-11-06

Europeisk konferens för medlemsorganisationer för de som har en reumatisk sjukdom.

#PARE2014
Healthy Aging - Growing Up and live long with reumathic diseases

Christina Opava
inleder med att hälsa välkommen till konferensen på inbjudan av Kroastiska Reumatikerförbundet (Croatian League Against Reumathism)  Hon berättade om EULAR en organisation baserad på tre huvuddelar: PARE, Vetenskapliga avdelningen, och Health Proffesionals. Christina Opava är vice president för delen Health Proffesionals.

Hon började med att berätta vid konferens finns deltagare från hela 33 olika länder. Detta är den andra konferensen hon bevistar och enligt hennes egen åsikt så bland tidigare konferenser har den som hölls i Aten visats sig mest produktiv vad gäller ljusare framtid för patienter med sjukdomar i rörelseorganen och reumatiska besvär.

Frane Grubisic framförde hälsningar från den Kroatiska presidenten som tyvärr i kunde närvara. Durdica Babic - Nagli, Professor vid Society For Reumathism, Universitetssjukhuset Zagreb betonade varför reumatism är en så allvarligt eftersom det är till stora problem för såvaäl patienten, dennes familj och övriga samhället. Det leder till kronisk funktionsnedsättning och förtida arbetsoförmåga. Rehabilitering är väldigt komplext och det går inte nog att betona hur viktiga de anhöriga är i processen. Det är mycket som spelar in på resultatet bland annat andra typer av sjukdomar patienten redan har. Det är bra med patientspecifika program för rehabilitering.
Därefter presenterade han en patient som lidit av RA sedan 2009, hon gav en liten redogörelse hur hennes årliga vistelse på sjukhus med specialanpassat program kunde se ut. Detta inbegrepp ett program med övningar som ger träning för alla muskler och leder från såväl små leder i fingrar till större delar som ben, armar och rygg. Hela kroppen gicks igenom och även elektrisk stimulans, övningar fortsatte sedan hemma och som komplement till detta brukade hon simma till havs. Det som gjorde att det hjälpte för henne var att hon har stark motivation att vara rörlig.

Hans Bijlsma talade om rehabilitering och faktorer som påverkar bland annat träning, fysisk aktivitet 30 minuter per dag. Viktminskning genom ett reducerat intag av fett, socker och salt samt ta mindre portioner och även förändrat beteende kring mat. Komfortabla skor med bra dämpning och bra stötupptagning. Hjälpmedel hjälper till att minska smärta och ökar deltagande i normala aktiviteter, bra hjälpmedel är gåstavar, rollatorer och många använder olika typer av vagnar. Sitthöjd när det gäller stolar och andra sittmöbler det är viktigt med rätt höjd så att det är lätt att resa sig. Vid inköp av bil är det viktigt att tänka på hur högt insteget är så det är lätt att komma i och ur bilen.Rådgivning om arbetsmiljön vad som går att förbättra samt möjligheter att förändra arbetuppgifter så att man kan fortsätta att jobba. Arbetsterapeut kan hjälpa till så man kan klara av vardagen bättre framför allt så att man kan klara av att göra saker själv. Fysioterapeut hjälper till med motion till exempel vattengymnastik och töja och tänja ut muskler och leder. Sjuksköterska kan hjälpa en patient exempelvis med att fylla i olika blanketter. Absolut viktigaste parten i rehabiliteringen är patienten själv.