Förbundsstämman 2014-05-30--06-01

80 ombud, ett ombud från Unga Reumatiker, förbundsstyrelse, revisorer, valberedning, kanslipersonal och övriga gäster intar då First Hotell i Borås.
Reumatikerdistriktet Älvsborg fyller 40 år i samband med stämman och på lördag är det stor jubileumsfest.

Stämman kommer att avhandla sedvanliga frågor, men också revidering av stadgar, revidering av verksamhetsplan samt val av förste vice ordförande. Ombuden kommer att få information om nästa års jubileumsår, då förbundet fyller 70 år, samt senaste informationen om vår grafiska profil. 41 motioner ska behandlas i år. Det är rekordmånga. Många rör förändringar i de stadgar som finns.

Fredagen den 30 maj åkte vi upp till Borås för att närvara vid Förbundsstämman, vi kom till våra hotellrum tidigt på eftermiddagen. Sen blev det lite vila innan vi skulle träffas i entren för att alla ombud skulle avprickas och få vår namnbricka och röstkort. När vi var färdiga med det gick vi ut en runda i de fina omgivningarna.

Kvällens föreläsare var Stefan Bergman som jobbar som forskare på FoU i Spenshult, han berättade om artros, smärta och Spenshults sjukhus som nu är sålt men forskarna jobbar vidare i andra lokaler. Kvällens föreläsning handlade om ”Från sjukhuset i skogen mot nya horisonter”

Tiden gick fort när han berättade om alla sina ”medarbetare” inom forskningen och att två stora forskningsfält är:

* Klinisk forskning och inplementering med personen i fokus.

* Epidemiologi.

Emma Haglund som forskat mycket i spondylartriter och Eva Kosek som forskar i hur träning påverkar patienter med fibromyalgi fick vi höra en hel del om, samt om att smärta och stress går ner väldigt långt ner i åldrarna.

Efter föreläsningen serverades en välsmakande middag, under middagen blev det musikunderhållning och lite roliga vitsar. Verkligen en trevlig samvaro.
Nu får det bli sängen för idag. Imorgon börjar stämman klockan 9.00 som pågår till 16.30 många viktiga handlingar som ska genomgås och viktigt val.

Lördagen den 31 maj:

Idag startar vår förbundsstämma i Borås i skönt väder och en stadspark med vackra blommor.
Alla ombuden samlas klockan 9.00 för att börja förhandlingarna för dagen.

Lördagen började med att Monica Nordh Halldén hälsade oss alla välkomna till Borås och till Älvsborg, där vi befann oss eftersom Älvsborg firar 40 år som Distrikt.

Stämman är igång gästas av Helen Eliasson S Västra Götalandsregionen, som talade om sjukvården.

Anneli Norberg berättade nu om de åtgärder som är gjorda med anledning av föregående års stämmas beslut samt om den nya sajten 1177.se som öppnar den 3 juni och handlar om hjälpmedel.

Vi fick ett gympapass som leddes av Pia Lennberg, riktigt bra med rörelse när man ska sitta länge.

Ingrid Burman från Handikappförbunden talade om framtidsvisioner och berättade att handikappförbundet består av 37 olika förbund varav Reumatikerförbundet är störst.  Vi har en mycket bred verksamhet med engagerad medlemsvård, bidrar med pengar till forskning samt påverkar politikerna.
Intressepolitiskt är vi väl synliga både i våra specifika frågor och med breda frågor som rörelsehinder och en knepig socialförsäkring för våra kroniskt sjuka.

Anneli Norberg berättade om den nya grafiska profilen som är framtagen och att man ska försöka få broschyrer att se mer enhetliga ut.

Problemen man har haft med den nuvarande profilen är:

* Färgen

* Proportionerna

* Förståelsen av märket och loggan

* Typsnittet

Den nya profilen blir mer lättarbetat eftersom man ska använda typsnittet Arial som redan finns på alla datorer och texten kommer att bli större, synas bättre och färgen blir nog en något djupare grön färg än idag.

Stämman röstar om förste vice ordförande. Efter sluten omröstning så visade resultatet att Beryl Svanberg kommer att bli Reumatikerförbundets 1:e vice ordförande.
Det känns naturligtvis mycket hedrande att bli vald till det här fina uppdraget.
Beryl Svanberg bor i Kungälv och är 57 år. Beryl har fyra barn och ett barnbarn. Hon har varit yrkesverksam inom barn och äldreomsorg och är nu ordförande i Reumatikerdistriktet Bohuslän och tidigare kassör och studieorganisatör i både förening och distrikt
- Jag brinner för mer kunskap inom vården, apoteksfrågor och intressepolitik, säger Beryl som själv lever med en reumatisk sjukdom.

Beryl är mycket aktiv beträffande patientskolorna, där hon också utbildar informatörer och sitter i BOA:s styrgrupp (Bättre Omhändertagande av patienter med Artros). Hon har föreläst på EULAR och är av förbundsstyrelsen nominerad till PARE:s styrelse, som väljs i sommar. Hon talar flytande engelska.

Förbundets forskningshandläggare Jan Bagge blev förärades med en guldnål efter 20 år förbundet, för allt arbete han lagt ner i förbundet med bland annat initiativsmärta. Han kommer att sluta sitt arbete som handläggare.

Ett stort arbete var det att gå igenom alla stadgeändringar som stadgegruppen gett förslag på och det mesta blev som de hade tänkt med mindre justeringar. Det var också många motioner som gällde stadgar och de fick ju också behandlas samtidigt.

Stämman beslutade enhälligt att anta de nya stadgarna som gäller omedelbart och som sedan Distrikt och Föreningar får anta på sina års- och representantskapsmöte.

Reumatikerdistriktet Älvsborg firar 40-årsjubileum, så i kväll blir det Jubileumsmiddag.

Prisutdelning bästa föreningar:

2013 års bästa medlemsvärvare blev Reumatikerföreningen i Hultsfred-Vimmerby.
2013 års bästa media tilldelas Reumatikerföreningen i Arvika
2013 års bästa samarbete tilldelas Reumatikerföreningen i Åmål
2013 år bästa nytänkande går till Reumatikerföreningen i Härnösand.
2013 år bästa Reumatikerföreningen i Mellan Skåne.
Med motiveringen: För arbetet med att knyta många  sponsorer till de aktiviteter som genomförs och därmed skapa intäkter till föreningen, men också göra Reumatikerförbundet känt i en vidare krets.

Ett jättestort tack till Älvsborgs Reumatikerdistrikt för en alldeles fantastisk Jubileumsfest. Vi är alla mycket nöjda och belåtna. Ett fint slut på denna andra stämmodag.

Söndagen den 1 juni.

Dagen började med gympa till vår jubileumsmusik  ”Tillsammans” som kommer att lanseras den är skriven av Ingela Pling Forsman och musiken har Red pip producerat.

Sången Tillsammans:

Reumatikerförbundets jubileumslåt
Text: Ingela Pling Forsman
Musik: Red pip production

Det kan komma dagar i ditt liv,
du klarar ingenting
och när din litenhet är stor oh oh oh,
men då ska du ge det lite tid
och se dej runtomkring,
för vi är flera än du tror, oh oh oh

Och vi vet vad vi har,
vi vet vad vi vill och kan,
står tillsammans
Känslan är stark
och vi delar den med varann

Så kom, kom igen, igen
vi är klara
Blicken mot himmelen,
oslagbara
Vi ska kämpa på, oh oh oh
Målen går att nå,
här med dej och med mej som läkande länk

Det kan komma nätter utan slut,
när regnet öser ner
och det är långt till nästa dag, oh oh oh
men i varje mörker bor ett ljus,
ett underverk som sker,
det har vi lärt oss du och jag, oh oh oh

Och vi vet vad vi har
vi vet vad vi vill och kan,
står tillsammans
Känslan är stark
och vi delar den med varann

Så kom, kom igen, igen...

Därefter tog Caroline Liljegren ordförande i Unga Reumatiker som berättade om deras bokbord där hon slog ett slag för boken "att bilda familj med reumatisk sjukdom".

Fortsatt genomgång av motioner. Stämman beslutade att bistå Förbundsstyrelsens förslag att inget fysiskt medlemskort kommer att skickas ut.

Temaår: Reumatikerförbundet - 70 år tillsammans. Jubileumsårets syfte är medlemsvärvning, bra verksamhet, värva nya medlemmar, synas, artros.

Reumatikerförbundet bildades 23 november 1945

Temaåret är uppdelat i 4 kvartal:

Kvartal 1: Invigning.
Under årets första kvartal kommer Jubileumsåret 2014 inledas med invigningar i föreningar  och distrikt. Kansliet kommer att dela ut material som kan användas vid invigningstillfället. Det är välkommet att distrikt och föreningar tar egna initiativ till aktiviteter och att om stöd behövs, kan man kontakta kansliet för tips och råd. Reumatikerförbundet byggs upp av föreningar och distrikt, det är inte mer än rätt att även invigningarna ska äga rum lokalt

Kvartal 2:  Dagar i parker. (preliminära datum 13-14 juni) Kolmården och Furuviken.
Medlemmarna kommer att ha möjligheter att besöka parker för en dag fylld med roliga aktiviteter. samtidigt har vi en stor möjlighet att nå ut till allmänheten på plats och värva nya medlemmar. Arbetet pågår för fullt i skrivande stund och mer information kommer att komma.

Kvartal 3:  Livsstilsdagar.
Tredje kvartalet kommer att fokusera på hälsa, hur kost och motion påverkar oss. Under några dagar kommer medlemmarna att få möjlighet att besöka anläggningar där olika aktiviteter står på agendan, med allt från inspirerande föreläsningar till träningspass.

Kvatal 4: Forskningsframsteg
Året avslutas med flera evenemang där forskningen står i fokus. syftet är att öka insamlingen och uppmärksamma det som gjorts inom forskningen samt blicka framåt.

I Reumatikervärden kommer det att utlysas en tävling om att baka en jubileumstårta som kommer att användas vid olika jippon under året alla uppmuntrades att skicka in sina recept. Det kommer att komma mer information från förbundet.

Uttalande Reumatikerförbundets stämma 2014 i Borås.
Använd resurserna bättre i primärvården

Patientskolarna var det lite frågor om och det fick vi svar på, bland annat så kommer det även nästa år att betalas ut 10 000:- till Distrikten, för de kostnader som uppstår i samband med skolorna.

Från Högskolan i Halmstad ska Ingrid Larsson leg sjuksköterska hålla en föreläsning om "Personcentrerad vård i reumatologisk omvårdnad för patienter med biologiska läkemedelsbehandling"

Reumatikerförbundets Vårdforskningspriset tilldelas leg sjuksköterska Ingrid Larsson.

Ingrid Larsson forskar om hur reumatologisk vård kan bli bättre utifrån ett personcentrerat perspektiv. Nu har hon fått ett fint pris för detta!

Sara Hjalmarsson delar ut Reumatikerförbundets vårdforskningspris under stämmans avslutande dag. Priset går till leg sjuksköterska och docent Ingrid Larsson som forskar utifrån ett personcentrerat perspektiv. Med fokus på dem som går på biologiska läkemdel.

Ingrid Larsson forskar om hur reumatologisk vård kan utvecklas för att stärka patienten. Det viktiga är patientens berättelse.

Reumatikerförbundet har genom Reumatikerfonden varit en del av finansieringen av hennes forskning som definitivt svarar mot att vara viktig för patientens liv.

Att patienter uppfattar en regelbunden kontakt med sjuksköterskan som trygg delaktig och energigivande är hennes slutsats. Det ska användas genom att lära känna personen bakom varja patient och att sjukdomsberättelsen ska vara grunden för vården.
Här kan du ta del av Ingrids avhandling

Randomiserad kontrollerad studie med 107 patienter som jämför och utvärdera behandlingsresultat från en sjuksköterskeledd mottagning, baserad på personcentrerad vård blev ett mervärde i patientens vård som skapar trygghet, förtrogenhet och delaktighet. Blev en positiv spiral, vara ett komplement inte någon ersättare för reumatologen.

Förbundstämman hölls år 2015 på Quality Hotel, Friends Arena i Solna helgen 30 - 31 maj.

Se video