IT-möte 2014-09-23

IT-gruppens uppgift är att hålla Facebook och distriktets webbsida uppdaterad.

It-gruppen samlades på distriktets lokal, Skiffervägen Lund för genomgång och diskussion om webbsida, facebook och twitter.

Webbsidan:  Vi började med en genomgång av strukturen på webbsidan. Fråga om en extra kategori uppe på webbsidan, vi beslöt att lägga till en flik med namn "allmän information" som skulle riktas till en större målgrupp. Information som idag ligger på övrigt kategorin ska flyttas över och ges en ny förälder "allmän information".

Som en extra service till webbsidans besökare kommer fondansökningarna till ReuMaRosen, Sigfrid Nilssons fond och Ungdomsfonden att läggas som nedladdningsbara ansökningar i word och pdf-format, eventuellt kommer de också att finnas i excel-format. Kansliet kommer att undersöka denna möjlighet. Helge Perssons arv kommer också att läggas till i Distriktets fonder, då det inte finns någon speciell ansökningsblankett, får man skriva ett personligt brev med beskrivit behov av hjälpmedel som icke ersätts av kommun, landsting eller staten. Uppgift om anknytning till Reumatologen Lund ska uppges.

Föslag att bilderna på styrelseledamöterna bör tas nya och information kommer att delges på kallelse till styrelsemötet den 11 november.

Kontroll av att alla länkar ska fungera , så när man klickar på länken ska man komma direkt till respektive webbsida. Bör göras en regelbunden kontroll av att länkar som läggs upp är aktuella. Föreningarnas webbansvariga har ansvar att kontrollera detta med jämna mellarum.
Information om vilka föreningar som Distriktet är medlemmar i och betalar medlemsavgift till, bör läggas upp som information till webbsidans besökare.

Reumatikerförbundets stadgar som antogs på Förbundsstämman 2014, kommer också att läggas in på webbsidan enligt förslag.

Facebook: Kontroll av facebookflödet, statistik och att diverse information är aktuell. Statistiken visar hur många som gillar, inläggsklick, vilka länder som följer och tittar på vår sida, vilken tid på dygnet som det är mest aktivitet med mera.

Twitter: Rundtur på vår relativt nystartade Twittersida, det har gjorts en del tweets och vi har fått några följare som vill ha våra uppdateringar i sitt flöde. Då Twitter bygger väldigt mycket på att följa personer som man finner intressanta och bygga upp ett nätverk av personer som följer ens egna uppdateringar och sedan utbyta tankar, länkar, nyheter och ställa frågor. På Facebook lägger den stora majoriteten till sina befintliga vänner och konverserar med dem. Skulle man skicka en vänförfrågan till någon man inte känner, så uppfattas det i de allra flesta fall som fel. Detta beror framförallt på att Facebook kräver att du är vän med de som är vän med dig. På Twitter är det mesta helt öppet och folk tar mer än gärna emot ”followers” i mängder oavsett om man känner varandra sedan tidigare eller ej.
De uppdateringar man gör på Twitter får maximalt innehålla 140 tecken styck. Man får alltså hålla det kort och koncist vilket gör det hela överskådligt och det är lätt att skumma igenom en stor mängd uppdateringar från de personer man följer.

IT-gruppen fick några ytterst inspirerande och engagerande timmar tillsammans. Då teknikens under genomlystes. Riktigt trevligt hade vi tillsammans. Tack för kansliets engagemang!!!