Kurs i sociala medier 2014-11-05

HSO Skåne bjöd in medlemsorganisationer till en kurs om sociala medier. Kursen är till för dig som är nyfiken på vad sociala medier är och hur du kan använda dig av olika plattformar som facebook, twitter m.m.
På kursen kommer du att få lära dig om de olika sociala kanaler som finns och hur man använder dessa på bästa sätt i din organisation.

Kursen är både teoretisk och praktisk och kommer att visa konkreta tips på hur du blir bättre på att synas i de sociala medierna.

Föreläsare är Teddy Landén, journalist med mångårig erfarenhet från mediavärlden. Han är känd bland annat från SVT och TV4.

På kursen får du lära dig:
• Vad är sociala medier?
• Hur använder man dem?
• Praktisk användning
• Strategisk användning

Datum: Onsdagen den 5 november 2014.
Tid: Start kl 09.00 avslut kl 16.00.
Plats: Scandic Segevång, Malmö

Förkunskaper:
Grundläggande om datorer och internet. Användarna ombeds ta med sig egen dator på kursen.
Välkommen till Sociala medier – så använder du dem!

Onsdagen den 5 november börjar vi på Scandic Segevång i Malmö klockan 9.00 med förmiddagskaffe.
På kursen får du lära dig vad sociala medier är och hur man använder dem.
Det handlar både om praktisk och strategisk användning.
Lunch serveras klockan 12 och dagen avslutas ca klockan 16.

Glöm inte att ta med egen dator!
-------------------------
HSO Skåne
Vaktgatan 3

www.hsoskane.se

Idag har HSO Skåne en utbildning i sociala medier. Teddy Landén, van medieperson håller i kursen. Facebook, twitter och tips på hur man använder dessa tas upp. Tjugotalet deltagare från våra medlemsorganisationer deltar i utbildningen.  i/på Scandic Segevång

Vår kursledare Teddy Landén gör en del inlägg på sin sida om kursen.
Befinner mig i lärarposition, gubevars, med vetgiriga ‪#‎somed‬-studenter från olika organisationer inom HSO Skåne - och givetvis dricker vi ohemula mängder kaffe. Särskilt Thomas P Larsson — i/på Scandic Segevång

Snackar ‪#‎Twitter‬ med ‪#‎somed‬-kursdeltagare från @HSOSkane - visar här konkret hur man tweetar.   ‪#‎kursledare‬ ‪#‎ConstrictorVision‬ ‪#‎HSOSkåne‬

Brev från Teddy Landén med massor med informativa länkar! 2014-11-10

Hej, alla, och tack för en givande dag på #somed-kursen i onsdags!

Hoppas att ni alla fick med er något från detta område som ni inte kände till innan? Jag vill uppmuntra er alla att praktisera era kunskaper, både nya och gamla, så ofta som möjligt. Då blir det lättare för var gång och ansträngningen att åstadkomma ett inlägg på en social plattform minskar ständigt - jag lovar!

För att hjälpa till en smula tänkte jag dela med mig av några länkar till användbara webbsidor och/eller bloggar på nätet som behandlar just sociala medier. Ofta utgår skribenterna från att det främst är kommersiella intressen som vill bruka #somed men översätt detta i huvudet till de intressen du/ni har som ideell kraft.

Fundera först på VAD du ska skriva om och sedan med vilken frekvens du vill/orkar/klarar av att publicera - och var. Håll dig sedan till den frekvensen. Det bygger trovärdighet hos dina/era läsare. Tänk strategiskt.

Kom ihåg att fler än 9 av 10 svenskar i hyfsat mogen ålder använder sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet. Finns din/er önskade läsekrets där? Då är det läge att försöka nå ut!

Åsså får vi förstås inte glömma att det viktigaste när du postar på sociala medier naturligtvis är innehållet. "Content is king!" Här är några skrivtips!

Precis som i alla sociala sammanhang finns det en viss etikett att förhålla sig till. Denna länk leder till en ganska mastig artikel, men den kan vara värd att läsa igenom.

Man ska fokusera på det positiva, men undvik för all del

gärna de mest uppenbara misstagen...

Men visst är det kul ibland att grotta ner sig i andras misstag när man skadeglatt kan konstatera att det inte var en själv som gjorde bort sig? Den här gången... ;)

Till sist: Om du behöver övertyga kollegor/vänner om vikten av och storleken i sociala medier; här är länken till en översikt över internettrafiken på sociala medier och en del andra plattformar simulerad i realtid.

Lycka till!!! :)

Bästa hälsningar/