Anette har fixat till fint innan kursdeltagarna kommer.

Kurs i Sociala medier, 2014-09-03

Reumatikerdistriktet i Skåne inbjöd till en kurs om sociala medier.

Kurs om sociala medier som riktade sig till nybörjare eller den som behövde uppfräschning av sina kunskaper.

Datum: Onsdagen den 3 september 2014
Tid: Kl 12.30-16.30 (cirka)
Plats: Reumatikerdistriktets lokal på Skiffervägen 20 i Lund

PROGRAM

12.30 – 13.00        Vi börjar dagen med en enkel fika, samt en presentation.
13.00 – 16.30        Grunder i Sociala medier - Facebook, Twitter och Instagram.

Kursen hölls av Ann-Marie Tholander, webbansvarig på Reumatikerdistriktet i Skåne.

Reumatikerföreningarna visade stort intresse av att få information hur de kan jobba mer interaktivt och använda sociala medier mer, vi gick igenom Facebook, Twitter, Instagram.

Med sociala medier kan man exempelvis informera sina föreningsmedlemmar om pågående, kommande och avslutade aktiviteter, men även låta potentiella medlemmar också få en inblick i föreningens verksamhet.
En ”hemsida” på Facebook eller ett flöde på Twitter, kan nå en mycket stor och bred publik. Till exempel kan ett bildflöde på Instagram, fungera fint som ett fönster utåt.

Vi var 6 st föreningar Ystad, Mellanskåne, Trelleborg, Österlen, Hässlleholm, Osby, Reumatikerdistriktet och kansliet som samlades för att lära oss om sociala medier.

Vi började med att gå igenom hur man startar en grupp på sitt egna privata Facebookkonto. Personer som redan är medlemmar i föreningen, samt andra intresserade som kanske inte har tagit steget ut att bli medlem kan umgås i en "Facebook-grupp" som är öppen där alla kan få vara med. Nästa alla startade upp sina grupper på Facebook och det var en stor glädje att se att föreningarna verkligen ville ha kontakt med medlemmar och andra ute på Facebook. Skillnaden mellan en grupp och en sida (som Reumatikerdistriktet använder) förklarades kort:
att en företagssida som distriktet använder kan man inte bli vän med, däremot kan man gilla sidan och få distriktets uppdateringar i sitt flöde på Facebook, medans man i en grupp kan bli medlem och lägga till sina vänner i gruppen och på så sätt öka antalet vänner i gruppen. Vidare är en företagssida inte kopplad till en särskild person utan företagsnamnet och sköts av en eller flera administratörer. Till en grupp kan du skicka inlägg direkt via e-post, kommentera andra inlägg, lägga upp egna inlägg till exempel egna bilder.

Fortsatte med presentation av mikrobloggen Twitter och hur man registrerar ett konto där.
"Twitter är en tjänst för mikrobloggning och kommunikation som går ut på att dela med sig av korta uppdateringar samt genom att följa andra personer ta del av deras uppdateringar." De uppdateringar man gör på Twitter får maximalt innehålla 140 tecken styck. Man får alltså hålla det kort och koncist vilket gör det hela överskådligt och det är lätt att skumma igenom en stor mängd uppdateringar från de personer man följer. När man registrerat sig på Twitter så får man en personlig profil där alla ens postade uppdateringar visas tillsammans med en beskrivande profiltext (på max 160 tecken, kortfattat även här). Sedan har man även en sida där alla uppdateringar från de personer man valt att följa visas. De man följer behöver man inte känna i verkligheten och detta är en stor skillnad mot Facebook där man helst ska ha någon sorts koppling till personen ifråga. Man kan till exempel följa företag, föreningar, privatpersoner, politiker, kändisar med flera.

Instagram är ett socialt nätverk där man kommunicerar enbart genom bilder. Här kan alla följa alla och du kan följa både privatpersoner och företag precis som på Facebook och Twitter. Instagram ägs av Facebook och är en app för foto- och filmdelning via mobiltelefonen. Hämta appen via App Store eller Google Play Det går att se och kommentera bilder via Instagrams hemsida (om du har ett instagramkonto).
Hur fungerar Instagram?
• Du tar foton med din telefon, kan lägga till bildtext och postar dem. Då visas bilderna i dina följares flöde och de kan gilla och kommentera dina bilder.
• Du följer andra användare och får deras bilder i ditt flöde, på din startsida. Dessa bilder kan du gilla och kommentera.
• Så kallade hashtags eller hashtaggar är vanligt på instagram. Vad är en hashtag? Hashtag (#) är ett slags etikettord, ett sätt att märka sin bild för att sätta sin bild i ett sammanhang. Kanske har du tagit en bild på ditt nyinredda kontor. Bildtexten skulle då kunna vara "Äntligen! #kontor #inredning". Du väljer själv vilka hashtags du vill ha, och skriver in dem i din bildtext med tecknet # framför.

Tack alla föreningar som deltog och gjorde eftermiddagen till en trevlig stund med mycket att lära och hög koncentration och duktiga och målmedvetna elever. Många frågor visade på stort intresse och nyfikenhet. Hoppas verkligen att föreningarna får användning av dessa nya verktyg.