Erik Sundin från Reumatikerförbundet.

Kurs för Webbansvariga 2014-05-27

Distriktet inbjöd till en kurs för föreningarnas webbansvariga. Kursen hölls i Distriktets lokaler.

Vi inledde dagen med lite fika, därefter tog kursen vid, med 16 stycken mycket förväntansfulla deltagare.
Vår lärare för dagen var Erik Sundin från Reumatikerförbundet, där han berättade att han jobbat på kansliet som webbredaktör i 6½ år.

Målet för dagen sa Erik, skulle vara att vi skulle kunna skapa en nyhetsartikel med innehåll

• länk
  • tagg
  • bild
  • kalenderhändelse

"Nyheter" är ett flöde där vi kan lägga in olika aktiviter som vi har på gång. När man arbetar ska man arbeta från sin egen sida på förbundets hemsida. När man loggar in kommer man alltid in på medlemswebben därefter klickar du dig vidare på "R:et" då kommer du in i administratörsverktyget som du har behörighet till.

Det är viktigt vilken webbläsare man använder, då till exempel Internet Explorer inte kan läsa hemsidans kod rätt. Bäst är Google Crome som är "snäll" mot hemsidan.

Vi börjar med att logga in i adminstrationsverktyget sedan tittar vi runt på hemsidan om bland annat sidfälten, sidfoten och övre delen av hemsidan där Content Slider ligger. Erik påpekade att många glömde att skriva in föreningens uppgifter i sidfoten, som blir både bra och informativt för de som tittar på sidan.
På vänster och höger sida av hemsidan finns "puffar" avsedda för att göra reklam. I mitten av sidan, där vi jobbar huvudsakligen, hamnar alla artiklar som läggs under Nyheter.

När man tittar under fliken Aktuellt syns på vänster sida en meny med olika "ämnen" som sorterar alla nyhetsartiklar. Artiklar kan sorteras på två sätt: Hierarkisk ordning eller sorterat efter ämne med ämnestaggar.

När man skappar en artikel kan den ha status:

• utkast - syns inte på hemsidan
  • publicerad - syns på hemsidan
  • avpublicerad - syns inte på hemsidan men finns kvar i verktyget, och kan med fördel återanvändas igen.

Då det inte finns någon förhandsgranskare måste en artikel vara publicerad för att man ska kunna se resultatet.

En nyhetsartikel består av ingress, innehåll, media, bilagor och taggar. Ingressen får automatiskt en större och fetare stil. Här sammanfattas artikeln kort med max 3-4 rader.
Vill du ha större stil använd din webbläsares funktion för större text, tangenterna ctrl och +.
I innehållet kan du skriva väldigt utförligt och mycket information om du så önskar. Om du får information i ett Worddokument som du vill ha med i artikeln måste man tänka på att trycka på den speciella knappen "Klistra in som text" som ger oformaterad text. Erik förklarade att förbundet använde rubrik 3 formatet för text som är anpassad för talsyntes, då detta innebär en större tillgänglighet för synskadade.
Avstånd man vill ha i texten kan göras större (hård radmatning med tangent enter) eller mindre (mjuk radmatning med tangenterna shift och enter).

Innan man publicerar artikeln lägger man till taggar som kategorier/ämne, det är smart att använda dessa.
Vill man lägga till exempelvis bilder kan man göra detta under media. De läggs då till i ditt bildbibliotek. Använd i första hand dina egna bilder, vill man kan hitta fria bilder på wikipedia. Till mingel och gruppbilder krävs inget medgivande av personer som är med på bilden.
Bildformatet bör vara 4:3 (800 pixlar bred x 600 pixlar hög, respektive 1200 pixlar bred x 900 pixlar hög, och 1600 pixlar bred x 1200 pixlar hög). Bilder bör vara liggande.
Vi fick berättat för oss hur viktig bildtexten är att använda, då den är det mest lästa på hela hemsidan.
I bildbiblioteket ges varje bild en titel, denna ser du bara själv. Du kan hålla ordning i bildbiblioteket genom att ge bilder en tagg. För stora bilder ges ett annat format när de används.

Vill man lägga till exempelvis sitt program för året eller en inbjudan i word eller pdf-format läggs dessa till under bilagor.

Vi tog sen en paus efter förmiddagens arbete med hemsidan. Då blev vi serverad en god och mättand lunch, det blev väldigt uppskattat av oss alla. Tack för den goda maten!

Med administrationsverktyget byggs hemsidan genom en särskild struktur med huvudartiklar och underartiklar. Genom att klicka på rubriken artiklar kan man se en översikt. strukturen visas genom att varje artikel har en symbol antingen en liten prick eller en trekant vid namnet. Huvudartiklar kallas "föräldrar" och underartiklar "barn". Vissa artiklar, exempelvis "enstaka artiklar" "puffar" och "content slider",  finns endast till för att sortera grupper av artiklar.

Content slider är en rubrik som är till för att sortera bilder som visas på startsidans övre del som ett bildspel. Det man skriver som titel på bilden är det som syns. Texten kan ges en svart eller vit bakgrund med en särskild funktionstagg: background+white. Denna används endast för content slider. Bakgrunden och texten hamnar alltid på vänster sida av bilden och kan inte ändras till annan plats, varför bilder bör väljas med omsorg.
Bilder man vill använda bör minst vara 948 pixlar bredd och 400 pixlar hög.

Behövs ytterligare hjälp med med att använda verktyget kan man gå vidare och läsa manualen och se äldre nyhetsbrev med tips för webbansvariga. läs här

Vilken trevlig och informativ kurs, man kände att man lärde sig riktigt mycket, då vår lärare var mycket duktig och inspirerande. Erik Sundin tackades med ett presentkort, för allt han hjälpt oss med idag.
Många nya erfarenheter, mycket information som vi kunde ta med oss hem och fortsätta att praktisera i våra föreningar. Övning ger som bekant färdighet. Ett mycket stort tack till dig Erik Sundin, för en mycket mycket bra kurs.

• 5 år sedan Permalänk

Erik var en mycket duktig lärare, och jag lärde mig massor! Tack för en rolig dag :)