"Dratta ente omkull" i Helsingborg 2015-10-02

"Dratta ente omkull" - Bättre Balans, goda vanor för en friskare och säkrare vardag

Öppet hus fredagen den 2 oktober i Helsingborgs Stadsteaters foajé.

Välkommen till öppet hus 2 oktober klockan 11.00 - 15.00 i Stadsteaterns foajé, Karl Johans gata 1, Helsingborg

På plats i foajén finns ett 15-tal utställare som informerar om sina verksamheter och svarar på frågor. Under dagen kan prova på till exempel avslappningsövningar, hjärt- och lungräddning och testa din balans.

På scen:

Teater Arken spelar upp sketcher klockan 11.15, 12.15, 13.15, 14.15, som bygger på dagens tema. Träffpunkternas seniorshake har uppvisning klockan 12.30, därefter är det möjlighet att prova på att dansa med seniorshake.

Om kampanjen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) vill uppmärksamma äldres utsatthet och ge tips på hur man förebygger olyckor. Kampanjen "Dratta ente omkull" - för äldres säkerhet arrangeras på FN:s internationella äldrevecka. Syftet är att göra vardagen säkrare för äldre människor. Budskapet för kampanjen är Bättre balans - goda vanor för en friskare och säkrare vardag.

Under dagen har restaurang Teaterkatten fika till försäljning.

Dagen är kostnadsfri och arrangeras av Vård- och omsorgsförvaltningen Helsingborgs stad.

-----

Evenemanget "Dratta ente omkull" hölls på Stadsteatern i Helsingborg fredagen den 2 oktober. Uppslutningen verkade god för det var fullt med folk som hade kommit dit. Medelåldern var troligen rätt hög, men även en del personer som kunde vara ungefär medelålders.
Det gick att testa sin balans om man ville det. Det gick till som så att man först fick stå på en markerad plats på ett ben så länge man klarade det under 30 sekunders tid. Sedan kunde man förflytta sig runt i ett kvadratiskt område med olika markeringar. Man tog kliv framåt, bakåt, och i sidled för att komma till alla ställena. Det var rätt långa kliv man fick ta vilket satte balansen på prov. Hela tiden kunde man se sig själv på en surfplattas skärm framför sig, via kameran på dess framsida.
Röda Korset demonstrerade hjärt- lungräddning på en större undervisningsdocka.
I en hörna visades på en tv-skärm YouTube-filmer som var relaterade till äldres säkerhet samt träning. Filmerna är producerade av DinSäkerhet.se och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), samt Karolinska Institutet.
En teatergrupp visa upp en sketch med en blandning av humor och allvar. Bland annat visade den på hur snabbt det kan gå att ramla, i det här fallet därför att två personer rör sig hastigt och kolliderar varpå den ena av dem faller omkull av stöten. Då fick man i nästa sekvens se hur man på ett bra sätt tar sig upp från marken till stående igen.