Fullt i korridoren

Internationella Reumatikerdagen Reumatologen Lund 2015-10-12

Internationella Reumatikerdagen 2015
Det var närmare 100 personer i väntrummet när Reumatologen på Skånes Universitetssjukhus (SUS) Lund hade öppen mottagning på Internationella Reumatikerdagen 12/10-2015.

Den 12 Oktober är Internationella Reumatikerdagen. Reumatologiska kliniken i Lund håller öppet hus/öppen mottagning. Det ges möjlighet för den som önskar det att få undersökt handsmärtor. I ett läkarrum kommer representanter från Reumatikerdistriktet Skåne att finnas på plats med information om reumatiska sjukdomar och om vår verksamhet.

Tid: Måndagen den 12 oktober, klockan 08.00 - 12.00
Plats: Reumatologen Skånes Universitetssjukhus (SUS) Lund,
Kioskgatan 3, Lund.

På Reumatologimottagningen i Lund, där sju reumatologer och två arbetsterapeuter och en undersköterska och en personalchef som fanns tillgängliga som tog hand om patienterna. Det var alltså högtryck, då mer än 150 personer kom för att undersöka handsmärtor.  Det gavs tillfälle att lyssna på korta föreläsningar om värk i händerna. Det var otroligt många människor som passade på att få medicinska råd om värk i händerna. Detta visar att vi måste öka kunskapen om de reumatiska sjukdomarna hos allmänheten men också verka för att vi får fler reumatologer utbildade så att människor verkligen får tillgång till den goda vård och behandling som finns. I ett läkarrum fanns representanter från Reumatikerdistriktet Skåne på plats med information om reumatiska sjukdomar och om vår verksamhet.

På Internationella Reumatikerdagen 12/10-2015 hade Reumatologiska kliniken på Skånes Universitetssjukhus (SUS) Lund öppen mottagning. Mer än 150 personer kom för att undersöka sina leder. Många människor passade på att få medicinska råd om värk i händerna. Det gavs tillfälle att lyssna på korta föreläsningar om värk i händerna. I ett av läkarrummen fanns representanter från Reumatikerdistriktet Skåne på plats med information om reumatiska sjukdomar och om verksamheten.