Möte med föreningarnas Fibromyalgiombud 2016-11-08

Tisdagen den 8 november hölls möte för föreningarnas diagnosombud för fibromyalgi och mjukdelstillstånd.

Föreningarnas Fibromyalgiombud träffades i Reumatikerdistriktets lokal i Lund för att samtala om diagnosen och om smärta.

Det samtalades om hur man tyckte att diagnosombudsverksamheten i föreningarna fungerade. Någon förening hade bokcirkel med en bok om smärta, mat och livsstilsfrågor.
På en fråga om det önskades diagnosmöte i liten eller stor grupp var alla överens om att ett stort möte för alla diagnoser var bra att ha exempelvis på hösten. Utöver det något lite mindre möte med en eller kanske några diagnoser tillsammans. Som förslag på vad mötet kunde innehålla gavs föreläsning av exempelvis apotekare, fysioterapeut, yogainstruktör eller en dietist.
Andra frågor som samtalades om var hur många som hade läkare som förstod sig på smärtan, och vilken hjälp man fick, om man fick remiss till fysioterapeut; personliga erfarenheter av träning som hjälp mot smärtan; hur man kunde hantera sin smärta och var man hämta kraft ifrån att klara av den i sitt dagliga liv. Det uppgavs saker som att träffa andra, social samvaro, promenader både i stadsmiljö och i naturen exempel vis med hund, samt körsång. Någon hämtade kraft ifrån att umgås med sina barnbarn.

Deltagarna fick se en video från en föreläsning med en kurator från Reumatologen i Kristianstad. I föreläsningen berättade hon om hur hon som kurator kunde hjälpa patienterna med samtalsstöd, kontakter med myndigheter och instanser, samt vidarebefordran till rätt instans om inte hon kunde hjälpa patienten själv. Hon berättade också om kognitiv beteendeterapi och det som kallas ACT.